aPredmet:

Srpski jezik i književnost

Cilj predmeta:

Obrazovanje i vaspitanje učenika kao slobodne, kreativne i kulturne ličnosti, kritičkog uma i

oplemenjenog jezika i ukusa.        

Polazna osnova: Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik, broj 4/91

Preroučena literatura: LJ. Nikolić, B. Milić – Čitanka sa književnoteorijskim pojmovima za četvrti razred srednjih škola

LJ. Popović, Ž. Stanojčić – Gramatika srpskog jezika

 

Razred:  IV             Nedeljni fond:   3 časa                          Godišnji fond:  93 časa

Nastavna tema / Fond časova po temama

Sadržaji po temama

 

Proučavanje književnog dela

(7)

- stvaranje književnoumetnič.

teksta;

- književna kultura;

- pripovedanje i pripovedači

- umetnički prostor i vreme

- O kulturi – Isidora

- Šta li te spreči –

Desanka Maksimović

 

Kultura izražavanja

(26)

 

 

- govorne vežbe

- pismeni zadaci

- domaći zadaci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lektira

(12)

- Hamlet  - Šekspir

- Hazarski rečnik – Pavić

- Prever, Ahmatova, Sengor

 

Jezik

(10)

Savremena književnost

(38)

-  kongruencija;

-  sintaksa padeža;

-  indikativna,  relativna i

modalna upotreba

glagolskih oblika;

- sistem  zavisnih rečenica

- sistem nezavisnih rečeica

- glagolski oblici i značenja

 

 

 

 

 

Poezija

- Kalenić – Vasko Popa

- Rekvijem – Pavlović

- Poeziju će svi pisati

- Kamena uspavanka

- Tražim pomilovanje

Proza

- Čekanje - Borhes

- Stranac – Kami

- Proljeća Ivana Galeba –

Vladan Desnica

- Bašta sljezove boje –

Branko Ćopić

- Prokleta avlija – Andrić

- Derviš i smrt – Meša

Selimović

- Koreni – Dobrica Ćosić

- Enciklopedija  mrtvih –

Danilo Kiš

Drama

- Čekajući Godoa – Beket

- Balkanski špijun –

Dušan Kovačević

 
 

 

Vrste aktivnosti (dominantne aktivnosti za predmet) 

Nastavnik

Učenik

 

 

- motiviše učenike za čitanje

- priprema i blagovremeno učenicima

daje istraživačke zadatke kao pomoć

prilikom čitanja i razumevanja dela

- priprema nastavne materijale

- planira aktivnosti na času i tok časa

- objašnjava, tumači, analizira nove

sadržaje i pojmove

- podstiče aktivno učešće učenika u

radu na času

- podstiče kreativnost učenika

- podstiče aktivno učenje

- redovno vrednuje rad i postignuća

svakog učenika

- podstiče odgovornost kod učenika

- upućuje učenike na dodatne izvore

znanja i mogućnosti saznavanja

 

 

- redovno čita zadatu lektiru

- priprema radni materijal za časove

obrade književnih dela

- aktivno učestvuje u diskusijama na času

- radi domaće zadatke

- aktivno uči

- pita o svemu što nije razumeo ili ga

dodatno interesuje

- redovno beleži u svesku sve najvažnije

činjenice i zaključke sa časa

- pravi svoj rečnik novih naučenih reči

- radi pismene zadatke, testove znanja,

pravopisne diktate, recituje stihove

 

Praćenje napredovanja učenika (načini)

 

 

 

  • testovi znanja sa zadacima različite zahtevnosti
  • usmeno ispitivanje
  • samostalna izlaganja učenika
  • igranje uloga
  • debate
  • domaći istraživački zadaci
  • pismeni zadaci
  • pravopisni diktati
  • lista provere veština tokom procesa i na osnovu produkta – direktno praćenje formiranja stavova i njihovog saopštavanja i usmeno i pismeno