A1 – RBR 06 – 1. razred – Racunarstvo i informatika

Naziv predmeta:

RAČUNARSTVO I INFORMATIKA

Godišnji fond časova:

74

Razred:

prvi

Cilјevi predmeta:

  1. Upoznavanje sa značajem informatike za savremeno društvo;
  2. Prevazilaženje mogućih psiholoških barijera učenika i razvijanje uverenja o neophodnosti korišćenja računara u svakodnevnom radu;
  3. Upoznavanje učenika sa matematičko-tehničkim osnovama informatike;
  4. Osposoblјavanje učenika za korišćenje osnovnih mogućnosti operativnih sistema i podešavanje parametara operativnog sistema na nivou korisničkog interfejsa;
  5. Osposoblјavanje za korišćenje sistema datoteka konkretnog operativnog sistema;
  6. Osposoblјavanje učenika za korišćenje osnovnih mogućnosti programa za obradu teksta;
  7. Osposoblјavanje učenika za korišćenje osnovnih mogućnosti programa za obradu tabela;
  8. Osposoblјavanje učenika za kreiranje dokumenta u kome su integrisani tekst, slika i tabela;
  9. Upoznavanje osnovnih principa funkcionisanja lokalnih mreže i osposoblјavlјanje za korišćenje mrežnih resursa;
  10. Upoznavanje osnovnih principa funkcionisanja interneta i osposoblјavanje za korišćenje njegovih najpopularnijih servisa
  11. Osposoblјavanje za korišćenje računara u drugim predmetnim oblastima;
  12. Osposoblјavanje učenika da samoobrazovanjem proširuju znanja stečena u školi i usvajaju novine koje donose informacione tehnologije.

TEMA

CILj

ISHODI

Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN

OSTVARIVANјA PROGRAMA

Osnovi informatike

  • Sticanje osnovnih znanja o matematičko-tehničkim  osnovama informatike,    značaju i primeni računara u informacionom društvu
    • da prevede broj iz dekadnog u binarni brojevni sistem i obratno
    • razlikuje pojmove bit i bajt
    • navede jedinice za merenje količine informacija i koju količinu informacija predstavlјaju
    • navede najpopularnije oblasti primene računara
    • navede opasnosti i mere zaštite zdravlјa
    • Informacija i informatika
    • Kodiranje informacija korišćenjem binarnog brojevnog sistema
    • Predstavlјanje raznih tipova informacija
    • Kodiranje karaktera, kodne sheme
    • Jedinice za merenje količine informacija
    • Značaj i primena računara
    • Karakteristike informacionog društva
    • Uticaj računara na zdravlјe
    • Laboratorijske vežbe se realizuju u računarskoj laboratoriji
    • Prilikom realizacije vežbi odelјenje se deli na dve grupe
    • na početku nastave uraditi proveru  nivoa znanja i veština učenika, koja treba da posluži kao orijentir za organizaciju nastave
    • poželјno je da nastavnik, za praktični deo nastave, pored vežbi u elektronskoj formi, koje će pokriti sve teme predviđene programom, za učenike koji su u stanju da ih brže urade pripremi i male projekte, ili ih zaposli kao asistente koji pomažu sporijim učenicima
    • Sticanje znanja o strukturi i principu rada računara,  funkciji njegovih komponenti i uticaju komponenti na performanse računara
      • nabroji vrste spolјašnjih memorija i objasni njihove karakteristike
      • navede parametre kojima se izražavaju performanse računarskih komponenti i objasni njihov uticaj na performanse računara
      • Struktura i princip rada računara
      • Vrste memorije računara
      • Procesor
      • Matična ploča
      • Magistrala
      • Ulazno-izlazni uređaji
      • Uticaj komponenti na performanse računara
      • vežbe u elektronskoj formi treba da omoguće da učenici rade u tempu koji je u skladu sa njihovim individualnim mogućnostima i nivoom predznanja
      • vežbe treba da budu zasnovane na primerima koji su učenicima iskustveno najbliži i u funkciji potreba obrazovnog profila
      • nastavnik ne treba da podlegne učenicima, koji su nestrplјivi i žele da odmah pređu na „kuckanje po tastaturi“, odbijajući da slušaju teoretski uvod u temu i objašnjenja. Iskustvo pokazuje da učenici slabo prate objašnjenja nastavnika kada su ispred njih računari. Zato je najbolјe da se teoretski uvod realizuje u učionici bez računara uz korišćenje projektora
      • učenike treba podsticati na samostalno ovladavanje savremenim mogućnostima informatike – radi toga, bilo bi dobro da se učenici kroz domaće zadatke, individualnim ili grupnim radom, upoznaju sa korisnim mogućnostima koje nisu obuhvaćene programom, a primerene su njihovom uzrastu i predznanju
      • treba očuvati snažnu motivaciju učenika za izučavanje informatike
      • pri realizaciji tematske celine Osnovi informatike:
        • potrebno je objasniti gradaciju „podatak-informacija-znanje“ i utvrditi značaj informatike u prikuplјanju i čuvanju podataka, transformaciji u korisnu informaciju i integraciji u znanje
        • kodiranje karaktera i kodne sheme (ASCII, Unicode) moguće je obraditi i uz temu Tekst procesor
        • za vežbanje: prevođenja količine informacija iz jedne merne jednice u drugu, ili prevođenja iz dekadnog brojevnog sistema u binarni i obratno, može se koristiti kalkulator (koji se nalazi u sastavu operativnog sistema)
        • važno je da se na primerima (zvuka, temperature, slike) učenicima približi proces diskretizacije informacija, koja je neophodna radi obrade na računaru
        • ukazati na osnovne profilaktičke mere pri korišćenju računara
  • Sticanje znanja o značaju programske podrške za funkcionisanje računara i uticaju na njegove mogućnosti
    • navede etape u razvoju programskog proizvoda
    • razlikuje prava korišćenja licenciranih programskih proizvoda i informacija do kojih  može doći putem mreže
    • ima pravnu i etičku svest o autorskim pravima nad informacijama koje se distribuiraju putem mreže 
    • Operativni sistem
    • Sistemski softver
    • Aplikativni softver
    • Verzije i modifikacije programa
    • Distribucija programskih proizvoda (komercijalna, delјena (engl. shareware), javno dostupna (engl. freeware), ), probna (engl.  trial))
    • Zaštita prava na intelektualnu svojinu
  • Sticanje znanja, veština i navika bitnih za uspešno korišćenje osnovnih mogućnosti operativnog sistema
    • podesi osnovne parametre operativnog sistema
    • pokrene i koristi programe koji su u sastavu operativnog sistema za editovanje teksta, crtanje i jednostavna numerička izračunavanja
    • razlikuje namenu datoteke i kataloga
    • navede namenu tipova datoteka koji se najčešće koriste
    • primenjuje osnovne operacije koje se koriste pri radu sa datotekama i katalozima
    • formira hijerarhijsku strukturu kataloga
    • arhivira i dearhivira datoteke, kataloge i diskove
    • zna da odreaguje na najčešće poruke operativnog sistema (pri brisanju datoteka i kataloga; pri zatvaranju programa, a da nije prethodno sačuvan dokument, itd.)
    • instalira i deinstalira korisničke  programe
    • instalira i deinstalira upravlјačke programe perifernih uređaja
    • koristi multimedijalne mogućnosti operativnog sistema
    • koristi i podešava antivirusni program
    • Osnovni elementi grafičkog interfejsa operativnog sistema (radna površina, prozor, ikona, dugme, panel, meni, katalog)
    • Pokretanje programa
    • Datoteka (atributi datoteke, putanja datoteke, grupno ime datoteke) i osnovne operacijenad datotekom
    • Katalog
    • Arhiviranje datoteka i sredstva za arhiviranje datoteka
    • Osnovna podešavanja operativnog sistema: podešavanje datuma i vremena, radne površine (pozadine, čuvara ekrana, rezolucije ekrana), regionalna podešavanja, promena korisničkih naloga
    • Instaliranje korisničkih programa. Uklanjanje programa. Instaliranje upravlјačkih programa perifernih uređaja
    • Multimedijalne mogućnosti operativnog sistema
    • Sredstva i metode zaštite računara i informacija
    • pri realizaciji tematske celine Arhitektura računarskog sistema:
      • učenici treba da upoznaju funkcionalne mogućnosti komponenti i princip rada računara bez upuštanja u detalјe tehničke realizacije (elektronske sheme, konstruktivni detalјi itd.)
      • razvoj komponenti računara treba prikazati zanimlјivim video isečcima i drugim materijalima  sa interneta
      • poželјno je da se učenicima pokaže redosled rasklapanja i sklapanja računara, i omogući da to sami ponove
      • korisno je da se učenicima ukaže na jednostavne kvarove koje mogu sami prepoznati i otkloniti
      • uvodeći opšte pojmove, na primer: kapacitet memorije, brzina procesora, nastavnik treba da upozna učenike sa vrednostima ovih parametara na školskim računarima (koristeći „kontrolnu tablu“ operativnog sistema)
      • za domaći, učenici mogu da, za kućne računare, naprave listu komponenti i njihovih karakteristika
      • radi postizanja važnog pedagoškog cilјa: razvoja kod učenika navike za samostalno korišćenje pomoćne literature, u ovoj nastavnoj oblasti učenici za domaći zadatak mogu da, korišćenjem računarskih časopisa ili interneta, opišu konfiguraciju računarskog sistema koja u tom momentu ima najbolјe performanse
      • pri realizaciji tematske celine Programska podrška računara posebnu pažnju posvetiti potrebi korišćenja licenciranih programa, zaštiti programa i podataka, virusima i zaštiti od njih
      • neki elementi tematske celine Osnove rada u operativnom sistemu sa grafičkim interfejsom mogu se prožimati sa drugim tematskim celinama, tako što će se, na primer, program kalkulator (koji se nalazi u okviru operativnog sistema) koristiti kada se uči prevođenje iz dekadnog u binarni brojevni sistem i obratno
  • Sticanje znanja, veština i navika neophodnih za uspešno korišćenje programa za obradu teksta
    • podesi interfejs tekst procesora
    • zna pravila slepog kucanja
    • unese tekst  (u latiničnom i ćiriličnom pismu)
    • koristi osnovne operacije za editovanje teksta (otklanjanje grešaka, umetanje teksta, prelom reda, slivanje dva reda; kopiranje, isecanje i premeštanje selektovanog teksta)
    • sačuva uneti tekst na nekom spolјašnjem medijumu za čuvanje informacija
    • zatvori  aktivni dokument
    • premešta sadržaj između više otvorenih dokumenata
    • umetne u tekst: specijalne simbole, datum i vreme, sliku, tekstualne efekate
    • pronađe i zameni zadati tekst
    • umetne i pozicionira netekstualne objekte (dijagrame, formule, fotografije, itd.)
    • kreira tabelu zadatih svojstava korišćenjem sredstava tekst procesora
    • primeni operacije za formatiranje teksta i paragrafa (promena svojstava simbola i paragrafa, kreiranje zaglavlјa i podnožja, pretvaranje teksta u listu, pretvaranje teksta u tabelu, slaganje teksta po kolonama, itd.)
    • koristi alate za ispravlјanje grešaka
    • umetne numeraciju stranica
    • kreira i koristi stilove
    • koristi gotove šablone i izradi šablone po sopstvenim potrebama
    • unese u dokument  matematičke formule
    • generiše sadržaj i indeks pojmova
    • pregleda tekstualni dokument pre štampe; podešava parametre za štampu
    • Interfejs tekst procesora
    • Jednostavnija podešavanja interfejsa
    • Pravila slepog kucanja
    • Operacije sa dokumentima (kreiranje, otvaranje, premeštanje od jednog do drugog otvorenog dokumenta, čuvanje, zatvaranje)
    • Editovanje teksta
    • Premeštanje sadržaja između više otvorenih dokumenata
    • Umetanje u tekst: specijalnih simbola, datuma i vremena, slika, tekstualnih efekata
    • Pronalaženje i zamena zadatog teksta
    • Umetanje i pozicioniranje netekstualnih objekata
    • Umetanje tabele u tekst
    • Logičko struktuiranje teksta (naslovi, paragrafi, slike, tabele)
    • Formatiranje teksta (stranica, red, margine, prored)
    • Formatiranje teksta
    • Ispravlјanje grešaka
    • Numeracija stranica
    • Izrada stilova
    • Korišćenje gotovih šablona i izrada sopstvenih šablona
    • Pisanje matematičkih formula
    • Generisanje sadržaja i indeksa pojmova
    • Štampa dokumenata
    • pri realizaciji tematske celine Tekst procesor:
      • insistirati da se učenici navikavaju da poštuju pravila slepog kucanja
      • učenike treba upoznati sa postojanjem dva tipa  tekst procesora – onih zasnovanih na jezicima za obeležavanje teksta (npr. LaTeX, HTML) i  WYSIWYG sistema kakav će se obrađivati u okviru predmeta
      • učenike treba upoznati sa logičkom strukturom tipičnih dokumenata (molbi, obaveštenja, itd.), školskih referata, seminarskih i maturskih radova
      • za vežbu od učenika se može tražiti da neformatirani tekst od bar deset strana urede po ugledu na uređenu verziju datu u formatu koji se ne može konvertovati u dokument tekst procesora (na primer, pdf-
      • ukazati na probleme koji mogu da iskrsnu pri pokušaju da se štampa dokument kada su instalirani upravlјački programi za više štampača
      • poželјno je da izradu jednostavnijih dokumenata učenici provežbaju kroz domaće zadatke
  • Osposoblјavanje učenika za korišćenje resursa lokalne  mreže i upoznavanje sa principom funkcionisanja globalnih mreža
    • koristi resurse lokalne mreže
    • navede karakteristike osnovnih tehnologija pristupa internetu
    • poveže lokalnu mrežu sa internetom
    • Lokalne mreže
    • Povezivanje čvorova mreže
    • Računari-serveri i računari-klijenti
    • Internet-provajderi i njihove mreže
    • Tehnologije pristupa internetu
    • Globalnamreža (internet)
    • Internet protokol
    • IPšema adresiranja
    • Ruteri i rutiranje
    • Organizacija domena i domenskihimena
    • Sistem domenskihimena DNS (Domain Name System)
    • Formiranje lokalne mreže
    • Delјenje resursa lokalne mreže
    • Navigacija kroz lokalnu mrežu
    • Povezivanje lokalne mreže sa globalnom mrežom (internetom)
    • pri realizaciji tematske celine Mrežne informacione tehnologije:
      • ptačka pri upoznavanju lokalnih mreža treba da bude školska mreža na kojoj se mogu ilustrovati njene sastavne komponente, topologija, resursi, klijent-server, itd.
      • lokalne mreže, nakon upoznavanja, treba staviti u kontekst interneta (mreže svih mreža) i kooperativnog korišćenja raspoloživih informacionih resursa
  • Osposoblјavanje učenika za korišćenje Internet-servisa
    • vizualizuje veb-stranicu korišćenjem veb-čitača
    • pretražuje veb-prostranstvo korišćenjem adresa i hiperveza
    • preuzima sadržaje sa veba
    • šalјe i preuzima poruke i datoteke korišćenjem elektronske pošte
    • korišćenjem pretraživača  pronađe informacije na internetu
    • koristi internet mape
    • izgradi svest o važnosti poštovanja pravnih i etičkih normi  pri korišćenju interneta
    • Servisi interneta: World Wide Web, FTP, elektronska pošta, veb-forumi
    • Veb-čitači
    • Pretraživači
    • Internet mape
    • Virtuelni telefon
    • Socijalni programi i njihovo korišćenje
    • Elektronska trgovina, elektronsko bankarstvo, učenje na dalјinu
    • Pravo i etika na internetu
    • pri realizaciji tematske celine Internet:
      • vežbe krstarenja (engl. surf) i pretraživanja trebalo bi da su u funkciji ovog, ali i drugih predmeta, kako bi se kod učenika razvijala navika korišćenja interneta za prikuplјanje informacija za potrebe nastave
      • preuzimanje datoteka sa veba vežbati na datotekama raznih tipova (tekst, slika, klip)
      • učenicima treba objasniti kako rade pretraživački sistemi i o čemu treba voditi računa da bi se ostvarila efikasnija pretraga
  • Osposoblјavanje učenika za izradu slajd-prezentacije
    • uoči prednosti korišćenja slajd-prezentacija
    • prepozna situacije u kojima se može koristiti slajd-prezentacija
    • navede i osnovne etape pri razvoju slajd-prezentacije
    • podesi interfejs programa za izradu slajd-prezentacija
    • kreira prezentaciju sa automatski generisanim sadržajem
    • prikaže prezentaciju u raznim režimima prikazivanja
    • izvrši osnovne operacije sa slajdom
    • na zadati način dizajnira pozadinu slajda
    • slajdu doda i formatira tekstualne objekte
    • slajdu doda netekstualne objekte
    • napravi interaktivnu prezentaciju
    • podesi vreme trajanja slajdova
    • automatizuje prezentaciju
    • podesi parametre štampe i štampa prezentaciju
    • Prezentacije i njihova primena
    • Osnovne etape pri razvoju slajd- prezentacije
    • Pravila dizajna prezentacije
    • Interfejs programa za izradu slajd-prezentacija
    • Jednostavnija podešavanja interfejsa
    • Kreiranje prezentacije sa automatski generisanim sadržajem
    • Načini prikazivanja prezentacije
    • Osnovne operacije sa slajdom
    • Dizajn pozadine slajda
    • Dodavanje i formatiranje tekstualnih  objekata
    • Dodavanje slajdu netekstualnih objekata (grafički, zvučni, video, …)
    • Animacija objekata slajda
    • Animacija prelaza između slajdova
    • Interaktivna prezentacija (hiperveze, akciona dugmad)
    • Podešavanje vremena trajanja slajdova
    • Automatizacija prezentacije
    • Štampanje prezentacije
    • pri realizaciji tematske celine Slajd-prezentacije:
      • izrada prezentacije se može ilustrovati na primeru neke od obrađenih tema radi utvrđivanja i sistematizovanja izabrane teme
      • učenike uputiti da korišćenjem interneta dođu do sadržaja bitnih za izradu prezentacije na zadatu temu
      • učenicima treba dati kriterijum ocenjivanja prezentacija – koje će samostalno raditi – zasnovan na bodovanju svih bitnih elemenata prezentacije
      • praćenje ostvarenosti ishoda
      • testove znanja
      • arhitektura računarskog sistema (preporučuje se 6 časova)
      • programska podrška računara (preporučuje se 2 časa)
      • tekst procesor (preporučuje se 12 časova)
      • mrežne informacione tehnologije (preporučuje se 10 časova)
      • internet (preporučuje se 12 časova)
      • slajd-prezentacije (preporučuje se 12 časova)
 

(tekstualne, grafičkeizvučne)

Na početku teme učenike upoznati sa cilјevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja 

 

Oblici nastave

Nastava se realizuje kroz laboratorijske vežbe

 

Mesto realizacije nastave

Podela odelјenja na grupe

Preporuke za realizaciju nastave

 

Arhitektura računarskog sistema

       

Programska podrška računara

     

Osnove rada u operativnom sistemu sa grafičkim interfejsom

       

Tekst procesor

       

Mrežne informacione tehnologije

       

Internet

       

Slajd-prezentacije

     

 

Ocenjivanje

Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

 

Okvirni broj časova po temama

    (preporučuje se 12 časova)